Opel Mokka är en liten sportbil från den tyska biltillverkaren Opel. Den har tillverkats sedan 2012 i Sydkorea, Kina och Spanien och säljs även som Buick Encore och Vauxhall Mokka. Dess design skapades av fordonsdesignern Carsten Aengenheyster.
Det är en femdörrars SUV med frontmotor och fram- eller fyrhjulsdrift. Opel Mokka använder sig av Gamma II-chassiplattformen och görs med bensinmotorer på 1,4 och 1,6 liter och dieselmotorer på 1,7 liter. En fem- eller sexväxlad manuell växellåda eller en sexväxlad automatisk växellåda finns också tillgänglig.
Snabbfakta om Opel Mokka:
Märke | Opel |
Typ | SUV |
Versioner | X, Mokka, Mokka-e |
Dörrar | 5 |
Hur känns Opel Mokka på vägen?
Och hur ser verkligheten ut? Som ofta är fallet med en elbil beror det mycket på väderförhållandena och miljön du befinner dig i. I detta sammanhang blev många förare positivt överraskade av hur bra Mokka-e presterade i staden.
Den eldrivna Opel får en hel del hjälp av de intressant graderade inställningarna för körlägena. Hundra kW effekt finns endast i Sport-läget, 80 kW i Normal-läget och till och med bara 60 kW i Eco-läget. I den ekonomiska inställningen är bilens respons på gaspedalen också tydligt avtrubbad och luftkonditioneringen och uppvärmningen är mindre effektiva.
Eco-läget minskar å ena sidan bilens smidighet avsevärt, men å andra sidan bidrar det verkligen till minskad förbrukning. Du måste bara vänja dig vid att bilen inte värms upp och körs lika snabbt som vi är vana vid i moderna elbilar: den har inte lika mycket kraft och känns inte lika smidig.
Särskilt i sportläget kör Mokka mycket hyggligt. Du kommer inte att uppleva någon dramatisk acceleration i den, men dynamiken och smidigheten är helt tillräcklig för vardagliga växlingar – även i normalläge. Dessutom ger eldriften naturligtvis en acceleration som är behagligt mjuk och smidig.
Specifikationer
Nedan finns bilens huvudspecifikationer, enligt Opel Mokka test:
- Typ: SUV-bilar
- Antal dörrar: 5
- Antal sittplatser: 5
- Storlek: 4 151 × 1 987 × 1 534 mm
- Lastkapacitet: 1 598 kg
- Laststorlek: 2 557 mm
- Bagageutrymme: 310 l / 1 060 l
Opel Mokka-e
Mokka-e och dess revolutionerande design är de första stegen mot Opels framtid. Varje linje, varje kroppsveck och varje silhuett visar på de nya modellernas distinkta grafiska identitet och uttrycker självförtroende. Mokka-e är ett fordon som sticker ut tack vare sin självsäkra och individuella stil. Oavsett hur du ser på Mokka-e kommer du att upptäcka moderna och designinriktade element. Du kommer att bli fascinerad av dess drivlina, de fullständiga LED-bakljusen eller den revolutionerande designen på fronten som kallas ”Vizor”.
De adaptiva IntelliLux LED® Matrix-strålkastarna garanterar alltid utmärkt synlighet. Detta ger en bekväm körning och god sikt, även med kraftfulla körljus som inte bländar andra förare. Opels förstklassiga navigationssystem hittar dessutom den bästa rutten, övervakar trafikrapporter och visar närmsta laddningsstationer och deras tillgänglighet. Välj mellan Multimedia Navi Pro med 10-tumsdisplay och Live Navigation-tjänster eller Multimedia Navi med 7-tumsdisplay.
Opel Mokka interior har skapats av tyska designers. Interiören är en stor digital detox och ger en helt ny körupplevelse – även tack vare unika kombinationer av material, inredning och klädsel.

Opel Mokka X
Denna crossover från Opel har funnits på marknaden sedan 2012, då den var en av de första modellerna som utnyttjade det växande intresset för små SUV:ar. Sedan lanseringen har den byggt upp en stark position och är en av de mest sålda små SUV:arna i Europa. År 2017 genomgick den en ansiktslyftning och ett X lades till för att beskriva bilens karaktär – en crossover.
Faceliftet har bara undergrävt hur rolig Opel Mokka var tidigare. Den ser bättre ut nu och den inre layouten är inte så kaotisk med många extra knappar. Den saknar bara en egen själ och bättre ljudisolering. Mokka X gör exakt det jobb den ska göra, men den vill inte gå i terräng på grund av sin låga markfrigång. Men den är fortfarande en av de mest populära små SUV:arna på marknaden.
Opel Crossland vs Mokka
Medan Crossland drivs av en atmosfärisk trecylindrig 1,2 liters motor med 83 hk som är kopplad till en femväxlad manuell växellåda, har Mokka en 100 hk stark basmotor och föraren kan välja mellan sex växlar.
Om en kund väljer en turbomotor istället för den atmosfäriska enheten i Crossland får hen bättre prestanda (110 istället för hundra hästkrafter). Den bästa motorn i båda bilarna har 1.4 Turbo med 130 hästkrafter. När det gäller Crossland kan du förutom den sexväxlade manuella växellådan köpa en sexväxlad automatlåda. Den automatiska växellådan som monteras på Mokka har två växlar till.